Thursday, December 31, 2009

Ο αναρχικός τραπεζίτης


..βιβλίο του Φερνάντο Πεσσόα όπου ένας τραπεζίτης διηγείται την ιστορία της ζωής του και εξηγεί πως η εφαρμοσμένη αναρχική πράξη καταλήγει στο κυνήγι της απόκτησης απεριόριστου πλούτου..

Λέει δηλαδή πάνω-κάτω ο τραπεζίτης:


-Ο πιο χειροπιαστός τρόπος να απελευθερωθώ από τα κοινωνικά επινοήματα είναι να ξεπεράσω την ανάγκη για το χρήμα...Οπότε εγώ χρησιμοποίησα κάθε είδους λαμογιά για να βγάλω μπόλικα χρήματα κ τώρα είμαι ελεύθερος! Το χρήμα δεν με απασχολεί πια! Α κ φυσικά εγώ δεν φέρω καμία απολύτως ευθύνη για τα μέσα που χρησιμοποίησα για να βγάλω τα φράγκα..αυτές οι τεχνικές είναι χαρακτηριστικό των κοινωνικών επινοημάτων τα οποία εγώ έμπρακτα αντιμάχομαι...

Λοιπόν..

Ο Πεσσόα ήταν κορυφαίος συγγραφέας(μάλλον ο καλύτερος Πορτογάλος) αλλά εν προκειμένω γράφει σκέτες πίπες..

Η λογική θυμίζει διάλογο σε δημοσκόπηση..

-Τι φταίει για την διαφθορά στην Ελλάδα?,ερωτάται ο Έλληνας.
-Η νοοτροπία! , απαντά με σιγουριά .

Το σκεπτικό είναι ότι δεν φταίω εγώ που τρώω από όπου κ όσο μπορώ αλλά η νοοτροπία που υπάρχει..

Ή αν το δεις από μια άλλη σκοπιά...ο Πέσσοα(ή τελοσπάντων όποιος από τους 'Πεσσόα' έγραψε το κείμενο) γράφει ότι ο μόνος τρόπος να ξεπεράσεις μια ανάγκη σου είναι να την μπουχτίσεις..

Σαρέσουν πχ τα κεράσια?...Φάε 5 κιλά μαζεμένα ώστε να τα βαρεθείς ή να τα σιχαθείς κ τότε θα είσαι ελεύθερος από αυτά..

Ε δεν είναι έτσι...

Για να είσαι ελεύθερος ο πιο σωστός κατα τη γνώμη μου τρόπος είναι να κατανοήσεις απόλυτα το τι προκαλεί αυτήν σου την ανάγκη κ τότε θα είσαι ελεύθερος από αυτήν...ούτε να την ικανοποιήσεις ούτε να την καταπιέσεις με διάφορες τεχνικές πειθαρχίας είναι η λύση..

Και σε αναλογία με το παράδειγμα του ποιος φταίει τα όπλα ή οι χρήστες τους.. οι άνθρωποι δεν είναι 'τα όπλα' και το κεφάλαιο ή ο καπιταλισμός 'οι χρήστες'.. το αντίθετο φίλε τραπεζίτη...

1 comment: